torsdag 4 oktober 2007

Burma, kanelbullar och muffins

Samma dag som organisationen Free Burma har gjort till en internationell blogg-dag för Burma, så visar det sig också vara Kanelbullens dag...

Jag har absolut ingenting emot kanelbullar. Heller inte att de har fått en alldeles egen dag. Men jag började undra varifrån påfundet om den här dagen kommer.. Någon som vet?

Det är väl ingen religiös högtid vi firar.. Eller någon gammal nationalistisk sed, som har hängt med sedan slutet av 1800-talet?

Så jag bakade alltså en stor sats kanelbullar; sa till dottern att bjuda in alla sina vänner och sedan hölls en andaktsfull ceremoni över denna härligt svenska symbol för frihet. Och så tog vi varandra i händerna och sjöng Du gamla du fria...

Nej, inte riktigt. Jag köpte 3 bullar på Ica för 15kr. Men dottern hade köpt muffins som hon hellre ville bjuda mig på. Bullarna in i frysen och så sitter jag här och undrar:

Vem hittade på att just Kanelbullen skulle firas idag? Var kommer det ifrån? Bagerier? Handlare?

Men nu: - Stora Muffins från Muffinsfabriken! :-)