måndag 10 september 2012

Gränna

Från Grännaberget är det en makalös utsikt. Men jag minns inte om jag uppskattade den - då när jag sommarjobbade i den lilla (nu säsongsstängda) kaffestugan. Däremot har jag en klar bild av att jag spillde ut en hel flaska fanta i en gästs knä.

Nu vandrar jag omkring i Gränna och försöker minnas hur det var att gå i högstadiet här.

De tre högstadieåren är en period i livet som jag som vuxen ägnat förvånansvärt lite tid åt att utforska. Ändå hände det åtskilligt i livet just då när jag var 13-15 år. Och det var här - i denna lilla stad - som väldigt mycket av 'första gången' hände; första fyllan, första handbollsmatchen, första servisjobbet etc etc..

Jag kommer faktiskt inte ihåg så mycket, men när jag vandrar här poppar det ändå upp en del minnen som nästan alla är av samma kaliber som den spillda fantan; jobbiga, dramatiska erfarenheter av olika slag som har något sorgligt över sig..

Men bra minnesbilder finns också: Om jag och mina kompisar någon gång skolkade så kunde det hända att vi gick till Haglunds. Där fanns de ljuvligaste vaniljbullar jag någonsin ätit.