torsdag 14 maj 2009

Varför jag gillar mitt jobb..

Det är framför allt två grundprinciper med coaching som jag gillar skarpt - och som är det som för mig är den största anledning till att coaching (utfört på rätt sätt) gör skillnad..

1. Synsättet att människan besitter förmåga att själv förändra sin situation själv, att människor är kapabla - och har en inneboende drift - till förändring och utveckling, samt att själv ha svaret på sina lösningar på eventuella problemställningar. Dvs den 100%-iga övertygelsen om människans inneboende förmåga.

2. Fokus på det som fungerar; och medvetandegöra människans egna resurser. Dvs ett mer lösningsorienterat förhållningssätt, till skillnad mot att leta - och analysera - problem...

Det är rent magiskt att se vad som sker med människor, när de själva upptäcker sina egna möjligheter till förändring. Fokus på det som fungerar, för att kunna göra det ännu bättre alltså.

Om nu någon till trots tycker att jag förenklar, så låt mig för guds skull få göra det. Nog har jag mötts av tillräckligt många dysterkvistar och felsökare genom åren, att jag tycker mig ha all rätt att nu vilja fokusera på det som är bra. Och inte nog med det - tänk att jag har fått möjlighet att bidra till att andra människor upptäcker sin fulla potential. Och mer därtill!

Det är en ynnest. Onekligen.