söndag 22 mars 2009

Va?


Det här är min hörselkurva. Normalhörande befinner sig på den övre skalan, den mellan 1-20. Till vänster ligger mörka ljud, bas och buller. Till höger ligger högre, ljusare ljud, tal och fågelkvitter.

Som synes dippar min hörsel både vid basljud och vid mänskligt tal, och framför allt konsonanter. Konsonanter är viktiga för förståelsen, och fyller egentligen en större funktion än vokaler. Tänk ordet Stockholm och jämför sthlm och oo. Vilket av de två senare orden förstod ni innebörden av?

Just det. Så är det alltså för mig.

Lägg därtill mörka basröster, så kan ni ana vilka jag har svårast för att höra. Och varför jag säger "va" så många gånger att jag till slut tröttnar, och istället försöker gissa mig till vad som sägs.

Därför ska den här kurvan programmeras in i en liten mackapär, en mikrodator, som placeras bakom örat - där den sedan ska reglera min hörsel när det behövs, tex vid mänskligt tal i bullriga miljöer.Ett annat namn för den där lilla mackapären är alltså hörapparat...

På torsdag är det dags för installation, typ.

Ja, herregud..