onsdag 31 december 2008

Livskraft

Året som snart har passerat, kan sammanfattas som ett livskraftigt år.

För 12 månader sedan stod jag just i begrepp att starta mitt nya liv som egen företagare, efter flera år i tryggt, anställt förvar som personalchef.. Nyfrisk (med sjukdomen strax bakom hasorna) - och på skakiga ben - påbörjade jag en av de bästa utbildningarna jag någonsin gått.

Årets första månader präglades av en stor mängd nya intryck, lärdomar och självförtroende-stärkande bekräftelser. Men också av ansträngande sociala märkligheter, nära anhörigas sjukdomar, oro och plågsamma tangosteg med depressionens efterdyningar. Jag vill därtill minnas flera magiska skiddagar, som förutom att de blev oförglömliga minnen - även satte spår i mina knän..

Som nykläckt, diplomerad coach startade jag så verksamheten på allvar i april. Skakigt och ovisst, men väldigt, väldigt roligt.

Frampå vårkanten hade jag funnit en någorlunda balans. Företagandet tog små, små steg framåt, oron för anhöriga lade sig och jag ändrade mina kostvanor radikalt, vilket bidrog till att måendet fick en rejäl skjuts mot det bättre.

Under sommaren fick jag in några nya, inspirerande kunder och mitt coachande tog fart på riktigt. Under början på hösten lade jag ner massor av energi på marknadsföring, bla blev min hemsida klar och så ramlade plötsligt en stor kund in - som gav mig försörjning resten av året.
I samma veva kom jag med i ett mentorprogram för nya företagare, och har påbörjat en mycket spännande och utvecklande process tillsammans med min mentor. År 2008 har definitivt varit ett av mina roligaste yrkesår någonsin.

2008 får också gå till historien som ett intressant år, ur bilperspektiv. Strax före midsommar sade jag adjö till min mångåriga följeslagare Clio och accepterade motvilligt att makens vinterbil (en Volvo 740) också går att köra. Under sommaren följde jag även med min älskade äkta hälft på bilträffar, vilket - till min förvåning och hans förtjusning - visade sig vara långt roligare än jag kunnat ana. Min mobiltelefon är full av filmer och bilder på tjusiga amerikanska vrålåk av olika märken och årsmodeller.

Under året har jag fördjupat mitt meditationsutövande och har bla varit på två längre tysta retreat som - sinsemellan på helt olika sätt- varit omvälvande och hjälpt mig att landa ännu djupare i förvissning om att den väg jag har valt är rätt för mig.

En systerdotter bodde i Calcutta halva året, en annan gifte sig. Dottern blev 19, modern 80 och brodern 50.. Det sistnämnda gjorde det extra tydligt för mig att åren verkligen går. Min bror och jag är liksom de två "minstingarna" i ursprungsfamiljen. Att han har fyllt halvsekel innebär således att det är min tur nästa gång. Några år kvar visserligen, men tänkvärt.. Lite av en överraskning, faktiskt. Jag har inte helt hunnit med i åldersutvecklingen, men kan ju konstatera att de gråa håren blir allt fler och allt mer envisa. De blir allt svårare att hålla i schack med hjälp av färgning. Det kommer väl en dag när jag kapitulerar, men det skedde iallafall inte under året som gick..

Under senhösten blev jag uppmärksammad på möjligheten att drabbas av återfall i depression. En insikt som var viktig, om inte annat som påminnelse om att vara rädd om mig själv. Återigen kunde jag tacksamt konstatera att det som ger mig näring är; min familj, vänner, nära relationer och kärlek, mänsklig kommunikation och kontakt. Minidippen gick över och gav mig ännu en energiknuff framåt och hjälpte mig att ta beslut om saker som kan bli väsentligt för mitt mående.

Och så; mitt liv som idrottsförälder tog officiellt slut några veckor före jul. En epok i den här familjens liv är över. Att det var ett nödvändigt och klokt beslut av dottern råder inget tvivel om. Vad det innebär för mig personligen är jag inte helt på det klara med ännu..

År 2008 är till ända. Ett år som på flera plan har gett mig kraft och energi. På det stora hela har jag idag mer livskraft än jag haft på många, många år..

Nu lägger jag det gamla året till handlingarna och blickar med pirrande spänning och tillförsikt framåt mot ett helt nytt år.

Ett riktigt gott nytt år önskar jag mig själv, min älskade familj, mina kära vänner och alla andra människor!

Må alla varelser vara lyckliga och leva i frid.