tisdag 11 november 2008

Varför blogga? Varför skriva insändare?

Åh, jag kan inte låta bli att citera den här - i mitt tycke - skojiga insändaren. I dagens DN alltså:

"Jag vill inte veta var du fikade idag.
Alla som har en blogg med under 100 läsare om dagen borde för sin egen skull radera den. Det finns en enkel anledning till att ni inte har så många läsare: Ingen bryr sig.
Att skriva en blogg om sig själv är bland det mest egocentriska, självupptagna och oattraktiva man kan göra. Om man på fullt allvar tror att någon ids läsa om ofta händelselösa och ointressanta liv, då är nog inte personen i fråga helt sund.
Jag skulle gissa på att ungefär hälften av alla som läser bloggar gör det för att få sig ett gott skratt. Anledningen till att många har och skriver en blogg är nog att de vill känna sig viktiga och behövda. Man använder bloggen som ett sätt att bekräfta sig själv. Jag kan förstå varför ni gör det men snälla, hitta något annat sätt att hävda er på. Det här är pinsamt och ni kommer troligtvis att skämmas i framtiden över hur ni blottade ert privatliv inför hela världen. Eva Andersson Bromma"

Då min blogg tillhör kategorin med under 100 läsare om dagen och jag definitivt har egocentriska motiv för mitt skrivande, så frågar jag mig nu: Ska jag radera bloggen? Kommer jag att skämmas i framtiden för att jag blottade mitt privatliv (miffokakor, meditation,förkylningar mm) för "hela världen" (som tydligen består av färre än 100 läsare...)? Skadar jag min omvärld genom ett osunt bloggande?

Eller kan man helt enkelt önska att Eva Andersson - för sin egen skull - låter bli att läsa de bloggar som hon anser beskriva ointressanta och händelslösa liv?

Vad säger ni?