söndag 30 november 2008

Advent

Ujuj, vad tiden går. Nyss var det väl augusti? Eller åtminstone september?

På tal om tempo. Det går alldeles utmärkt att jobba så här mycket som jag gör nu. Visst är jag trött, men vem är inte det vid den här tiden på året? Men det som får mig lite närmare gränsen för vad jag klarar av - är att sitta i kontorslandskap, speciellt dagar när alla är inne samtidigt. Märkte att jag blev oerhört trött i huvudet i slutet på förra veckan. Det susade i öronen och hjärnan kändes "overloaded". En varningsklocka, helt klart. Det krävs en fördjupad diskussion om förhållningssätt, telefonvett och pratkultur.

Men jag gillar att november är till ända. Även om det det här året, var lite lättare att ta sig igenom, så känns december betydligt ljusare. Det är något hoppingivande med alla ljusstakar i fönstren och de lampbehängda träden på gården. Och grannarna överträffar varandra i att dekorera balkongerna med olika typer av ljuslingor och/eller andra ljusdekorationer. Själva har vi faktiskt inte städat undan sommaren ännu. Så vår balkong dekoreras med stackars ihjälfrusna sommarblommor och regntunga blomlådor. Hum hum... Nåja. I varje fönster finns det iallafall något som lyser upp tillvaron.

Första advent minsann. Inför den här helgen hade jag två stora underskott i mig: Vila och Kultur. Så jag har försökt att sova ut (gick väl hyfsat) och har fixat lite adventsfint hemma. I gårkväll bio(Burn after reading - riktigt underhållande, John Malkovich är - som vanligt - lysande) och i kväll var vi på adventskonsert i Sofia kyrka. Det var underbart! Min själ sjunger nu lyckligt, lugnt och stilla..

Så, denna helg blev det alltså en blandning av amerikansk dramakomedi och en smula kristen påfyllning. Nästa helg är en 2-dagars buddistisk retreat inplanerad. Se där, jag fyller på min andlighet på mitt eget sätt.

Jag är nöjd med helgen. Även om lite mer vila hade varit önskvärt..