torsdag 6 november 2008

Metta


Inom olika buddistiska meditationstraditioner, så återkommer en meditation - Metta - som på svenska kallas: "Kärleksfull medkänsla". Det går kort ut på att - för sig själv - upprepa ett antal fraser som alla syftar till att kultivera empati med sig själv och andra. Den exakta ordalydelsen kan skilja sig åt, men andemeningen är att öppna sitt sinne för en vänligare attityd gentemot sig själv, andra och sin omvärld.

Jag har praktiserat den från och till under min förhållandevis korta meditationskarriär och upplever den mycket kraftfull.
Känslan av vänlighet sprider sig i hela kroppen och man känner sig mild och kärleksfull länge efteråt. Någon gång har jag praktiserat den strax innan jag ska iväg och träffa människor som jag inte alltid brukar ha så lätt för.. som en slags förberedelse för knepiga möten. Och det hjälper faktiskt. Det finns alltid nya sidor hos människor att upptäcka. Om man vill..

Nej - jag är inte buddist. Jag vet inte hur pass religiös jag är överhuvudtaget. Men andlighet kan ha flera dimensioner och med åren har jag blivit alltmer förvissad om hur viktigt det är med någon form av andlighet i sitt liv.

Vad det nu innebär.

En variant av Metta finner ni på Davids blogg - dagen före det amerikanska presidentvalet..

Må ni alla leva ett liv i lycka och i frid. Må ni åtminstone ha en bra dag.