tisdag 23 september 2008

Uppmaning

I går träffade jag min rådgivare på Nyföretagarcentrum och bland mycket annat, så tog jag upp en sak som jag har noterat...

Förra veckan skickade jag nämligen ut ett massutskick via mail om min hemsida, och med ett bifogat fördelaktigt erbjudande. Med utskicket så följde också en uppmaning att sprida vidare budskapet.

Mailet fick mycket positiv feedback och flera har sagt att de ska skicka vidare till sina kontaktnät. Jätteroligt! Jag har rört noterat ett engagemang hos flera som jag kanske inte ens trodde skulle svara..

Jag har också noterat en försiktighet hos flera av dem som står mig närmast. De verkar inte gärna sprida vidare.. Med argumenten "jag har väl ingen som kan vara intresserad", "jag känner ingen som vet vad coaching är" eller liknande. Jag tolkar det som en rädsla för att göra fel.. Att man tänker lite för mycket, och kanske gör det svårare för sig än vad det behöver vara.

Min - mycket kloka - rådgivare berättade att det är en tämligen vanlig företeelse i nyföretagares närmaste omgivning. De närmaste är ofta de försiktigaste i att hjälpa till vid marknads-föringsinsatser. Konstigt nog.

Vi kom fram till att det nog bara ligger omtänksamhet bakom och möjligen en förmodad förväntan/prestationskrav om att de ska behöva leta kunder åt mig...

Så här kommer nu en uppmaning till alla nära och kära:

- Tro inte att ni måste prestera något, eller att ni ska behöva agera säljare av mina tjänster. Det finns inga som helst krav eller förväntningar på er om det. Det jobbet är mitt.

Det jag skulle bli jättetacksam över, det är om ni bara vidaresänder min hemsidelänk till era adressböcker. Utan någon som helst krav på återkoppling. Då kan mottagaren välja själv om han/hon vill läsa eller slänga mailet.

Här kommer förslag på mailtext:

"Min kompis/hustru/syster/kusin/fd kollega/vän (välj själv) har startat eget och har nu en hemsida: kolla gärna in och sprid vidare till alla ni känner! "

Så. Svårare än så behöver det inte vara. Efter att det är gjort, så kan ni bara luta er tillbaka och veta att ni har gjort mig en mycket stor tjänst.

Och - om ni ändå inte vill sprida vidare, så låt då bli. Jag älskar er ändå!