måndag 9 juni 2008

"Det blir inte bättre än så här"

Den här Bergethelgen var fylld av naturupplevelser må jag säga!

Om jag låter bli att nämna det självklara i att jag njuter till fullo av ett fantastiskt sommarväder, så återstår så mycket mera:

- Som tidiga morgnar med yoga och meditation utomhus, på "plattan" med utsikt över dalen.. Med fågelkvittor och svag morgonsol. Helt sagolikt.

- Som räddade ormar, ödlor och grodor - katternas bidrag till hushållet. Som tur är är djuren oftast oskadade och då är det ju bara att bära iväg dem ut i naturen igen. (Jag slapp den döda fågelungen..)

- Som att se hjortar var man än vänder sig. De är så vanliga att man knappt reagerar längre. Förutom med ilska när de ätit upp något nyplanerat,förstås. Men den här helgen verkar de haft fullt upp med annan mat..

- Som att gå vilse i skogen.. Och stå öga mot öga med en grävling. Hann till och med få upp mobilen och filma den. Och slutade därtill vara vilse ganska snabbt. Förr eller senare tar skogen slut, åtminstone om man går åt rätt håll. Och det gjorde jag.

- Som att bada med tusentals grodyngel! Det låter äckligare än vad det var, åtminstone när man simmat ut en bit. Ynglen rörde sig nära stranden. Men jag har aldrig varit med om liknande. Det går nästan inte att beskriva. Och bortsett från alla dessa (tusentals? hundratusentals?) wannabe-grodor, så var vattnet helt underbart. Att bada i en avskild liten sjö, långt in i skogen och långt bortom all civilisation - är något att notera på sin "det blir inte bättre än så här - lista"!

Jo. Helgen var underbar. Och idag har det varit lite knöligt att få till en fungerande stadstillvaro. En klassisk skarv.

Men i morgon är jag säkert i fas igen.