måndag 19 maj 2008

Återkommen..

Och "återuppstånden" höll jag på att skriva..

Dagen innan jag åkte, så skickade jag ett sms till ett antal nära och kära och berättade att jag skulle på retreat med avstängd mobil osv.. Fick massor av svar, och nästan samtliga innehöll uppmaningen att jag skulle "ha det så skönt"..

Jag vet inte om skönt är rätta ordet att beskriva vad jag varit med. "Skönt" låter liksom som enkom vila.

Vilat har jag egentligen inte - åtminstone inte fysiskt; dagarna har varit mycket inrutade, med väckning kl 6 och fullt schema fram till kl 21.30. Sittande meditationer varvade med gående, stående, yogi-jobb (hushållsarbete), Dharma-tal (föreläsningar), mera meditationer och däremellan gudomligt god mat..

Min kropp tyckte inte att det var så skönt. Och min kära naprapat, som idag tog mig an den sargade ryggen, skakade på huvudet och ville se mig igen redan om några dagar.

Men veckan med Vipassanameditation har varit obeskrivligt omvälvande - inte likt något annat jag varit med om någonsin tidigare. Och sinnet känns så rent.. Så det rätta ordet är kanske skönt ändå. Ser redan fram emot nästa år, då samma lärare från Gaia House åter kommer till Sverige för att leda en ny - liknande - retreat.

Hoppas ni alla har haft en bra - och skön - vecka!