måndag 5 maj 2008

Och tiden går...

Den här helgen har inte innehållit allt jag brukar vilja göra när jag är på Berget, dvs påta i trädgården och gå långa promenader i skogen eller på alla småvägar i trakten. Men jag har läst och sovit och snutit näsan och sovit lite till och läst lite mera... Har läst ett helt års "Allt om trädgård" och har skapat drömmar om ett framtida växthus och en inhägnad hjortsäker gård..

Har också läst "Bitterfittan" av Maria Sveland.. Som vanligt när jag läser feministisk litteratur, så gråter jag en skvätt över igenkännandet, och över att det ska vara så in i h-e svårt att få till ett fungerande jämställt liv.. Och jag skäms ibland en smula över att jag inte längre orkar vara så engagerat arg som jag var för några år sedan. Jag har liksom tagit en medelålders paus. Jag lovar att komma igen som gråhårig vis äldre dam som kan tala med erfarenhetens pondus istället för ungdomens ilska... Jag tyckte iallafall väldigt mycket om boken, som berörde mig djupt.

Därtill har jag sett tre - helt olika - bra filmer!

Mina trogna bloggläsare känner kanske igen dem, men jag som är sporadisk periodare på film, hade inte sett någon av dem tidigare.

Först såg vi "Million dollar baby" av Clint Eastwood och med himself, Hillary Swank och Morgan Freeman. Den var långt mycket bättre än jag hade förväntat mig. Och innehöll naturligtvis plats för tårar..

Film nr två blev Almodovars "Att återvända". Bra story, lite lagom med mänskliga tragedier, starka kvinnor och en vansinnigt vacker Penelope Cruz.

Och så slutligen: "Adaption" av Charlie Kaufman, som gjorde "I huvudet på John Malkovich". En helt vansinnigt knäpp story, där Nicholas Cage spelar både Charlie Kaufman - och hans bror Donald. Charlie ska skriva manus på en bok... Verkligen skruvat. Och fantastiska skådespelare. Gillade man "Malkovich" så ska man se den här också. Se den, se den!

Så kan man också tillbringa en valborgshelg.. Förkylningen blev bättre på köpet. Tack tack!