lördag 15 mars 2008

Grattis till Mig!


Så var jag nu klar med det första steget mot min certifiering... Så skönt det känns! Och jag är väldigt väldigt nöjd, det har varit precis så bra som jag trodde det skulle bli. Och fortsätter att kännas så helt rätt för mig.

Coach är inte ett varumärkesskyddat begrepp, så vem som helst kan kalla sig för coach. Och marknaden verkar svämma över av olika sk coacher: livscoacher, karriärcoacher, sexcoacher, shoppingcoacher etc etc.. Det kan därför vara på sin plats att notera att bara finns omkring 130 ICF-certifierade coacher på den svenska marknaden. Och jag är nu på väg att bli en av dem. Ge mig bara ca 80 timmar ytterligare så.. ;-)

Nästa steg mot certifiering påbörjas snart, men nu är det helg och jag ska inte göra något annat än att bara landa och celebrera mig på något bra sätt. Ikväll blir det i allafall först grekisk restaurang med dottern (som - lite oplanerat, men icke desto mindre glädjande - blev kvar hemma), lite senare planerar vi ett schlagerfrosseri i TV-soffan.

* ICF är den internationella branschorganisationen för coacher. Genom att certifiera sig, så utsätter man sig för kvalitetsgranskning och förbinder sig att följa de etiska riktlinjer som har definierats av ICF. Det finns idag ca 50 utbildningsanordnare i Sverige, som utbildar i coaching och ett coachande förhållningssätt. Men endast 4 utbildningsanordnare är godkända och ackrediterade av ICF. Självklart har jag valt en av de sistnämnda, för min utbildning; Leapfrog