söndag 10 januari 2010

Årskrönika och nystart

Sådärja, nu åkte datorn på. För första gången på två veckor.. (jo, det är sant. De av er som sett mig passera lite på Facebook kan veta att där är jag mestadels via mobilen.. men datorn har varit av. Jojomensan! )

Tror nog inte att det blir så mycket till årskrönika den här gången. 2009 passerade förbi som ett riktigt bra år för mig, men slutade med några riktigt trötta och låga månader - och jag har inte så mycket att tillägga. Men visst, året innehöll bla några trevliga resor: En riktigt mysig aprilweekend i Barcelona med maken (för övrigt ett tioårsfirande!) och en härligt varm och rolig julivecka i Rom med dottern. Därtill några avkopplande veckor på Berget i somras med planterandet av en syrenhäck som extra minnesvärt.
Yrkesmässigt ett mycket bra år, förstås. Företaget har gått runt och jag har under året blivit certifierad ICF-coach, samt utbildat mig till lärare i Mindfulness Based Stress Reduction (mindfulnesslärare, om ni hellre föredrar det..).

Avslutade året med en tyst retreat på Gaia House, i underbart vackra Devon, i England. Mycket nyttigt och välgörande. Om än kallt, obekvämt och en hemlängtande.. Kan dock inte tänka mig ett bättre sätt att avsluta året på och det gav verkligen mersmak.

Sammanfattningsvis har 2009 gett mig inkomster, insikter och ytterligare bekräftelser på att jag är på rätt väg. Och det är ju inte så illa.

Det här nya året mjukstartade jag med en nästanvecka på Berget i rekordkyla och obeskrivligt vackra dagar.. Att promenera i en tyst vinterskog, fullt påpälsad i strålande sol och arton minusgrader - är att på något sätt leva fullständigt, totalt närvarande. Dagarna med maken på Berget innebar också en stilla samvaro, med långa samtal och gemensamhet som är värt sin vikt i guld. Så oerhört välgörande och privilegierat att tex kura skymning i soffan och titta ut på det blå ljuset och samtala i takt med tankebanorna.. Att liksom få prata klart samtidigt som en gnistrande klar stjärnhimmel breder ut sig över skogen.. Sannerligen både kvantitets- och kvalitetstid på samma gång.

Nu har vi återvänt till stan. För en gång skull känner jag mig färdig med ledigheten och ser - med stor tillförsikt och spänning - fram emot att starta det här året, både yrkesmässigt och privat. Har så mycket ny energi och nya tankebanor som nu ska kanaliseras och testas. Känns oerhört spännande och inspirerande...

2010 - här kommer jag!