lördag 11 oktober 2008

Baka baka liten kaka..

Åh, så skönt att det är helg!

Jag har verkligen blivit totalt inkastad och uppslukad av mitt nya uppdrag, så det är oerhört välgörande att få en helg för att bara vara.. Landa i mig själv igen, liksom.

Sov ända till halv tio idag, det händer inte ofta. Men ack så skönt. Sedan har jag bla roat mig med att baka. Har nämligen gett mig sjutton på att jag ska lyckas baka en god "miffo-kaka", efter att ha blivit inspirerad av de bovetemuffins jag köpte på Sattva häromveckan.

Förra helgen testade jag två varianter, den ena blev alldeles för torr så den kasserade jag på en gång. Den andra, med banan i, blev godkänd, men lite för torr. Så idag har jag testat att göra en äppelkaka, med lite mindre mjöl och en aning kortare gräddningstid. Den blev mycket bättre; saftigare och klart godkänd. Men än finns det detaljer att fila på..

Besatt? Vem? Jag?

Nja, att baka är ungefär lika välgörande för själen som att meditera. Och så vill jag kunna unna mig något gott, när resten av familjen frossar i bullar och wienerbröd.

Jag är på god väg. Nästa kaka kommer att vara redo för offentligheten, så förbered er på att bli bjudna på en äkta Maj-miffo-kaka; Helt utan mjölk, gluten och socker.. Jodå, det går. Och det smakar faktiskt riktigt gott.

Puss!